Info o moto pneumatikách

Nějaké info se vždy hodí.....

Technické informace o pneumatikách
Základní doporučené huštění pneumatik je uvedeno v tabulce níže, avšak výrobci pneumatik a výrobci motocyklů tlak dále upřesňují. Tlaky používané v praxi jsou proto různé. Musí se brát v úvahu nejen zatížení, ale také konstrukci pláště (radiální, diagonální, bias), stav silnice, maximální rychlost, umístění pneumatiky (přední, zadní), provozní podmínky a mechanické vlastnosti vozidla. Přesné hodnoty tlaku v pneumatikách jsou stanoveny výrobcem motocyklu v návodu k použití. V případě neexistence těchto informací je možné vycházet s informací naší tabulky. Při rychlostech nad 150 km/h jsou základní tlaky (Bar) spočítány univerzální rovnicí "rychlost versus maximálním zatížení pneumatiky" a tyto hodnoty jsou určeny pro běžné zatížení pneumatiky. Skutečný tlak je třeba poté upravit tak, aby zatížení působící na kolo, pneumatiku nedeformovalo.

Pečujte o své pneumatiky!
Co je jedinou věcí, držící vás na silnici? Ano, pneumatiky... A aby vám pneumatiky daly maximální výkon, potřebují pravidelně určitou péči a pozornost.
Netrvá to dlouho a rozhodně se kontrola pneumatik vyplatí. Je třeba hledat její byť nepatrné poškození a bedlivě sledovat jejich tlak. Získáte tak nejen vyšší výkon a delší životnost, ale můžete tak předejít potenciálně vážným nehodám. Pokud si jednou zvyknete na pravidelné kontroly, které zaberou jen minimální čas, třeba při zahřívání, můžete si tak zachránit život, ušetřit peníze za opotřebení pneumatik a náklady na pohonné hmoty. Může to znít trochu dramaticky, ale je to pravda. Následující průvodce vám řekne, na co si dávat pozor a proč byste to měli udělat.

Máte správné pneumatiky?
Jen proto, že pneumatiky se na ráfek vejdou, neznamená to, že jsou vhodné, ne-li správné pneumatiky. Zkontrolujte prosím, zda vás ráfek a pneumatika odpovídá údajům v technickém průkaze, nejlépe v manuálu pro konkrétní motocykl, či automobil. Nezřídka u dovozových motocyklů, ale i u aut, se může v TP objevit rozměr, který tam zaručeně nepatří. Index rychlosti a index nosnosti by nikdy neměl být menší, než jaké byly hodnoty na původním obutí. Pokud máte potřebu experimentovat, je možné za určitých okolností, aby se vešly pneumatiky i nestandardních rozměrů. V tomto případě však požádejte o radu výrobce, nebo zkušeného technika. Tyto případy můžou nastat u staveb a přestaveb, případně u konstrukce závodních speciálů.

Jak správně hustit?
Udržení správného tlaku v pneumatikách je rozhodující pro vaši bezpečnost, takže si nikdy po osahání pneumatiky neříkejte "to je dobré". Zkontrolujte, jaký ve vašem TP, nebo v příručce (nebo se obraťte na nejbližšího prodejce moto pneumatik) udávají tlak pneumatik, abyste vždy věděli, co je správné.
Správný tlak se také odvíjí podle rychlosti, kterou hodláte jezdit, podle zatížení a taky podle okolní teploty a teploty pneumatiky. Tento "extrém" je spíše na závodní okruh, ale i v běžném provoze jsou rozdíly patrné. Zkuste si pro zajímavost změřit tlak za studena a třeba po hodinové svižné jízdě. Měřiče tlaku v pneumatikách u čerpacích stanic jsou notoricky nepřesné, takže investovat do vlastního digitálního tlakoměru se určitě vyplatí. 

Správný tlak v pneumatikách je od výrobce navržen tak, aby optimálně zvládal různé situace. Plášť nafouknutý správně poskytuje optimální kontaktní plochu, vynikající jízdní vlastnosti a odvod vody. Pozitivní důsledek kontroly správného tlaku je větší životnost.

Podhuštěné pneumatiky s příliš malým tlakem mají během jízdy nevhodnou kontaktní plochu s vozovkou, jsou nestabilní (říká se že plavou) a snižují jízdní vlastnosti a schopnost odvádět vodu. Aby to nebylo všechno, kostra pneumatiky je extrémně namáhána a nucena pracovat jinak, než pro co byla vyrobena. Vznikají jiné pohyby pláště, přehnaně se lokálně napíná a přehřívá a toto vše zvyšuje riziko poškození. Pneumatika je takto dříve ojetá, což jsou nejen finanční ztráty...

Přehnaně nafouklé pneumatiky vám zajistí rychlé opotřebení středu běhounu. Na plášti mohou vznikat trhliny, budete trpět i příliš "tvrdou" jízdou a jsou také zranitelnější při kontaktu s ostrými kamínky, nebo jinými nežádoucími prvky ze silnice, stejně tak na nekvalitním povrchu. 

Použijte vaše oči - mnoho vznikajících problémů můžete odhalit sami! Trhliny na bočnici, boule, prasklinky, hřebíky a kameny zřezané v běhounu. Některé z těchto věcí můžou být velmi nebezpečné, takže pokud je neumíte odstranit sami, navštivte specialistu v nejbližším servise. 

Dezén - ačkoliv je minimální hloubka dezénu 1,6 mm, je vhodné (zvlášť na jaře a na podzim) vyměnit pneumatiky dříve. Chápu, že u motocyklových pneumatik je to šílené, ale zrovna motocyklová pneumatika je na vodě pro motocyklistu nejzranitelnější. Pokud dezén vykazuje známky nestejnoměrného opotřebení, zkontrolujte tlak velmi pečlivě a také vyzkoušejte tlumiče a zarovnání kola (sbíhavost) s rámem motocyklu, či karoserií vozidla.

Jen pro úplnost uvádíme informace o hloubce dezénu z vyhlášky MDČR:
Činná plocha pláště pneumatiky v provozu musí mít po celém obvodu a celé šíři vrchního běhounu jasně viditelný dezén s hloubkou hlavních dezénových drážek, nebo zářezů u mopedů nejméně 1,0 mm a u vozidel ostatních kategorií nejméně 1,6 mm. (vyhláška č. 341/2002 Sb. § 21 odst. (5) ve znění změn a doplňků) U pneumatik pro osobní automobily kategorie M1 se hlavními dezénovými drážkami rozumějí drážky opatřené indikátory opotřebení TWI (vyhláška č. 283/2009 Sb. § 21 odst. (5)).
Moped je v jazyce zákonodárců toto: Motocykl s konstrukční rychlostí nepřevyšující 50 km.h-1 a objemu válců do 50 cm3.

Ventilek - jádro (vložka, dřík) a čepička. 
Ztráta tlaku z pneumatik může být někdy způsobena špatným ventilkem, respektive jeho jádra. Zkuste lehce dotáhnout. Pokud se vám něco nezdá (kontrola s olíznutým prstem), vyměňte jádro za nové. Může být taktéž zteřelé tělo ventilku, to lze však odhalit jen ponořením pod hladinu vody. A nezapomeňte, že čepička odvádí velmi důležitou práci. Jednak udržuje jádro ventilku čisté a bez prachu, také v případě poškození jádra ventilku zadržuje tlak. To však platí v případě kovové čepičky, protože na starou plastovou bych se po vlastní zkušenosti nespoléhal. 

Starost o drátová kola aut a motocyklů je také důležitá. Před montáží nové duše do drátových kol zkontrolujte vzhled a stav kovového povrchu (rez, kovové šupiny, atd...) a hlavně kvalitu a stav gumové ochranné pásky. Sebemenší předmět může způsobit defekt. 

Vyvážení je přes dokonalost kvality programů a vyvažovacích strojů výjimečně i nedokonalé. Většina pneumatik i ráfků má své "silné" místo, které pak způsobuje za určitých okolností vibrace ve volantu, řídítkách a v horším případě se přenese i do rámu či karoserie.

Při montáži nové pneumatiky si vždy nechejte kompletní kola převážit přímo v servisu. Domácí vyvažování může být do určité míry funkční, přesto však kvalitní strojní vyvážení v servise nenahradí. Kvalitní vyvážení má na životnost pláště samozřejmě taky svůj nezanedbatelný vliv. 





Zdroj. Moto Route Magazín
RZ moto pneu
Vybíráte nové pneumatiky na svoji motorku, ale nevíte, co znamenají jednotlivá označení čísly a písmeny na jejich bočnicích? Výběr vám usnadní informace ve velkém technickém průkazu i náš průvodce.

Není to žádná věda

Značení pneumatik určených pro motorky je v podstatě stejné jako to u automobilů. 
Je na nich uvedena šířka a profil pneumatiky, velikost ráfku a tzv. rychlostní a hmotnostní index
Mimo to na pneumatice najdete značku výrobce a datum výroby formou DOT kódu
Napovědět vám mohou i údaje uvedené ve velkém technickém průkazu. 
Tam najdete parametry, které by měly pneumatiky na vaší motorce splňovat.

Ukážeme si to na příkladu oblíbených sportovních pneumatik Dunlop Sportsmax Roadsport 2. 
Jedna z jejich variant disponuje parametry 180/55 17 ZR 73W TL.
Číslo 180/55 znamená, že pneumatika je široká 180 mm a její výška odpovídá 55 % šířky pneumatiky.
Číslice 17 definuje, že pneumatika patří na ráfek s průměrem 17 palců (pro úplnost dodáváme, že 1 palec měří 2,54 cm).
Zkratka ZR říká, že je pneu přizpůsobena rychlosti nad 240 km/h.
Spojení 73W značí hmotnostní a rychlostní index. Maximální možné zatížení je tedy 437 kg, maximální rychlost potom 270 km/h.
Zkratka TL znamená Tubeless neboli bezdušovou pneu.

DOT kód je pro běžného uživatele důležitý zejména kvůli posledním čtyřem číslům, které udávají týden a rok výroby. 
Pokud tedy vidíte například 0521, byla pneumatika vyrobena pátý týden roku 2021.

Další označení, která můžete na moto pneu najít, mohou mít následující podobu: 
MS (i M+S, M/S), které značí zimní varianty, ULW jako označení ultralehké konstrukce. 
Zkratkou NHS se značí pneumatiky určené pro okruhy nebo závody, které nejsou určené k jízdě na silnici. 
Rozlišují se i zadní (R) nebo přední (F) pneu a bílá široká (WWW), střední bílá (MWW) nebo tenká bílá (SW/NW) bočnice. 
Nápis RW označuje reliéfní bílé písmo a zkratka WLT bílý nápis na bočnici.

Homologace: co to je a jak má vypadat

Vždy vybírejte pouze homologované pneumatiky, to znamená pneu mající příslušný certifikát a splňující technické a bezpečnostní podmínky provozu v dané zemi. 
V naší zemi platí značka E8 v kolečku
Vzhledem k dohodě o vzájemném uznávání certifikátů jsou platné i značky některých dalších 20 evropských zemí, které mají čísla od E1 do E21 (kromě E15) a E27 patřící Slovensku.
Ani přes použití našeho průvodce si nejste jisti, jestli jste vybrali správně? Ozvěte se nám, rádi poradíme.
Vyhledávání